9 – And from `Ali b. Ibrahim from his father from Bakr b. Salih from al-Qasim b. Burayd from Abu `Amr az-Zubayri from Abu `Abdillah ( عليه السلام ).
He said: Kufr in the book of Allah عزّ وجلّ is upon five aspects: So from them is the kufr of rejection, and rejection is upon two aspects, and the kufr by abandoning what Allah عزّ وجلّ has commanded, and the kufr of disavowal (al-bara’at), and the kufr of the blessings (kufr an-ni`am). So as to the kufr of rejection, then it is the rejection of Lordship and the rejection against His recognition (ma`rifa), and it is that the rejector rejects while knowing that it is a truth that has settled with him. And Allah ta`ala has said “And they rejected them, though their selves acknowledged them” (27:14) – until he (the Imam) said – And the four aspect of kufr is the abandonment of what Allah عزّ وجلّ has commanded. And it is the saying of Allah عزّ وجلّ “Do you then believe in part of the Book and disbelieve in part?” (2:85) so their kufr is by the abandonment of what Allah عزّ وجلّ has commanded them. And they ascribed with faith but it is not accepted from them and it does not benefit them with Him (or, it). So He said “So what shall be the recompense of those of you who do that, but degradation in the life of the world, and on the Day of Resurrection to be returned unto the most terrible of chastisement” – (al-hadith)

[48] 9 ـ وعن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن بكر بن صالح، عن القاسم بن بريد، عن أبي عمرو الزبيري، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال : الكفرفي كتاب الله عزوجل على خمسة أوجه : فمنها كفر الجحود والجحود على وجهين، والكفر بترك ما أمر الله عز وجل به، وكفر البراءة، وكفر النعم، فأما كفر الجحود فهو الجحود بالربوبية، والجحود على معرفته، وهو أن يجحد الجاحد وهو يعلم أنه حق قد استقر عنده، وقد قال الله تعالى ( وجحدوا بهاواستيقنتها أنفسهم) ـ إلى أن قال : ـ والوجه الرابع من الكفر ترك ما أمر الله عز وجل به، وهو قول الله عز وجل : ( أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض ) فكفرهم بترك ما أمرهم الله عز وجل به، ونسبهم إلى الإيمان ولم يقبله منهم، ولم ينفعهم عنده، فقال : ( فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلا خزي في الحياة الدنيا ويوم القيامة يردون إلى أشد العذاب ) الحديث.