8 – Muhammad b. al-Hasan by his isnad from Muhammad b. `Ali b. Mahbub from al-`Abbas from `Abdullah b. al-Mughira from one of his companions from Abu `Abdillah عليه السلام.
He said: When the water is of quantity of two ollas (qullatayn), nothing makes it najis. And the two ollas are two jars.
And as-Saduq narrated it in a mursal fashion.

I say: The Shaykh mentioned that it is possible that it has come by way of taqiyya, and it is possible that the quantity of two ollas is the quantity of the kurr, for linguistically the olla is the large jar – he ended.

And in al-Mu`tabar, al-Muhaqqiq related from Ibn al-Junayd that he said: The kurr is two ollas, and the amount of its weight is one thousand two hundred rotl.

And from Ibn Idris that he said: The olla in the hadith is from ollas of Hajar, and it is great. They assert that the single (one) is sufficient in capacity of five waterskins – he ended.

Then, as to the variance of the ahadith of the handbreadths, it is possible to interpret it as being the variance of the weight of the water in lightness and heaviness, and (it is possible) to interpret it as being upon the variances of handbreadths in length and shortness, and (it is possible) to interpret it as being that the lesser is sufficient and the more is on the aspect of desirability and precaution. A group of our scholars have mentioned it, and this is the closest. والله أعلم .

[415] 8 ـ محمّد بن الحسن بإسناده، عن محمّد بن علي بن محبوب، عن العباس، عن عبدالله بن المغيرة، عن بعض أصحابه، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) قال: إذا كان الماء قدر قلتين لم ينجسه شيء، والقلتان جرتان.
ورواه الصدوق مرسلا.

أقول: ذكر الشيخ أنه يحتمل أن يكون ورد مورد التقية، ويحتمل أن يكون مقدار القلتين هو مقدار الكر، لأن القلة هي الجرة الكبيرة في اللغة، إنتهى.
ونقل المحقق في ( المعتبر ) عن ابن الجنيد أنه قال: الكر قلتان ومبلغ وزنه ألف ومائتا رطل.
وعن ابن دريد أنه قال: القلة في الحديث من قلال هجر وهي عظيمة، زعموا أن الواحدة تسع خمس قرب، إنتهى.
ثم إن إختلاف أحاديث الأشبار يحتمل الحمل على اختلاف وزن الماء خفة وثقلا، والحمل على اختلاف الأشبار طولا وقصرا، والحمل على أن الأقل كاف واعتبار الأكثر على وجه الاستحباب والاحتياط. ذكره جماعة من علمائنا، وهذا هو الأقرب. والله أعلم .